سیر تا پیاز انتخاب دامنه خوب برای فروشگاه اینترنتی

راهنمای انتخاب دامنه
انتخاب نام سایت و دامنه اولین قدم و در واقع یکی از مهمترین قدم ها بعد از انتخاب فروشگاه ساز، برای راه اندازی یک وبسایت و کسب و کار است.
فرآیند ثبت دامنه و انتخاب آن این روزها نسبت به قدیم بسیار سختتر شده است؛ چراکه تعداد دامنههای ثبت شده بسیار زیاد است و در نتیجه دامنههای خوب برای ثبت به مراتب کمتر شدهاند.
دامنه یک وبسایت در واقع اعتبار و هویت آن است و نامی است که قرار است با آن در میان مخاطبین خود شناخته شود. بنابراین باید در انتخاب دامنه دقت کرد و نکاتی را در انتخاب آن رعایت نمود. در این مقاله قصد داریم تا با بیان یک سری از نکات شما را در انتخاب بهترین دامین ممکن برای فروشگاه خود راهنمایی کنیم.
کوتاهی دامنه:
دامنه باید تا جای ممکن کوتاه باشد و حداکثر 8 تا 12 کاراکتر داشته باشد. بیش از این تعداد برای مخاطب آزاردهنده خواهد بود؛ هم از جهت تایپ کردن دامنه و وارد شدن به سایت و هم از جهت به خاطر سپردن آدرس سایت. پس سعی کنید دامنهای انتخاب کنید که علاوه بر داشتن معنا و مفهوم کوتاه باشد و به راحتی در ذهن قرار گیرد.
ماندگاری در ذهن:
همانطور که در ویژگی قبلی بیان شد باید دامنه در ذهن ماندگار باشد. سعی کنید کلماتی را به عنوان دامنه انتخاب کنید که به راحتی به زبان آیند و در ذهن ثبت شوند و کلمه تا جای ممکن به کار شما مربوط باشد.
عدم استفاده از کاراکترهای اضافی:
سعی کنید در اسم سایت خود از کاراکترهای اضافی و اعداد استفاده نکنید. مثلا استفاده از عدد 4 به جای واژه Four یا استفاده از دش یا خط فاصله در نام دامنه در میان دامنه های ایرانی بسیار دیده میشود که توصیه میشود تا جای ممکن از این نوع کاراکترها در دامنه استفاده نشود، چرا که ماندگاری در ذهن نیز با وجود این کاراکترها به مراتب کمتر شده و مخاطب را به اشتباه میاندازد.
استفاده از کلمات کلیدی:
استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه میتواند یک مزیت برای سایت شما باشد. اما دقت داشته باشید که این بدان معنا نیست که حتما باید چنین کاری کنید و اگر نتوانید با کلمات کلیدی سایت خود یک دامنه ثبت کنید پس ضرر کردهاید، خیر این طور نیست ولی خب اگر امکان ثبت یک دامنه به همراه کلمه کلیدی سایت خود را داشتید این کار را انجام دهید. در قدیم موتورهای جستجو اگر دامنهای دقیقا با کلمه کلیدی سایت مثلا downloadbook (دانلود کتاب) یکی بود برای آن سایت اعتبار و ارزش خاصی قائل بودند و نسبت به رقبای دیگر در جایگاه بالاتری قرار میگرفت. امروز با پیشرفته شدن الگوریتمهای موتورهای جستجو این کار بسیار کمتر صورت میگیرد. پیشنهاد ما این است که سعی کنید از کلمات کلیدی در دامنه استفاده کنید ولی دقیقا کلمه کلیدی را به عنوان نام دامنه قرار ندهید. به عنوان مثال booknama بهتر است از downloadbook.
استفاده از پسوندهای متداول:
سعی کنید برای دامنه خود ازcom. یا ir. استفاده کنید. بیشتر افراد به صورت ناخودآگاه با شنیدن اسم یک سایت آن را با com. وir. وارد می کنند برای همین اگر قصد راه اندازی یک کسب و کار را دارید سعی کنید با این دو پسوند سایت خود را بالا بیاورید.
کپی نکنید:
دیده شده بعضی از افراد برای اعتبار پیدا کردن سایت خود از نام برندهای دیگر هم در دامنه خود استفاده میکنند مثلا اگر قصد راه اندازی یک سایت خرید هاست را دارند نام دامنه را Googlehost میگذارند. در صورتی که این کار بسیار اشتباه است و باید سعی کنید اعتبار مخصوص به خود را کسب کنید و برای دامنه خود ارزش بیافرینید.
دامنه مرتبط:
اگر به عنوان مثال در حوزه فروش کتاب فعالیت دارید سعی کنید دامنه خود را نیز مرتبط به این حوزه انتخاب کنید. لزومی ندارد که حتما از معادل انگلیسی حوزه کاری خود در دامنه استفاده کنید. در این مثال میتوانید از واژه ketab نیز در دامنه استفاده کنید. با پیشرفته شدن الگوریتمهای گوگل این کار نیز به بهینه سازی و سئو سایت شما کمک کرده و علاوه بر آن حس بهتری به مخاطبین شما خواهد داد.
توجه به شیوه نوشتاری:
باید دقت کنید تا دامنه انتخابی شما به شیوههای مختلفی نوشته نشود. به عنوان مثال سایت معروف بیتوته، شما نام دامنه را به راحتی در ذهن خود ثبت میکنید اما باید بارها عبارت انگلیسی آن را تایپ کنید تا اشتباه نکنید. چون بیتوته ممکن است beytoote نوشته شود یا beytute یا beytoute و ... به طور کلی سعی کنید دامنهای که انتخاب میکنید تنها به یک شیوه خوانده و نوشته شود تا مخاطبین شما در حفظ کردن آدرس سایت شما با مشکل مواجه نشوند.
ثبت سایر پسوند های دامین :
اگر شما یک دامنه با تمام ویژگی های عالی و با پسوند com. ثبت میکنید سعی کنید در همان ابتدای کار نیز معادل آن دامنه با ir. را ثبت کنید. ممکن است افرادی این دامنه شما را ثبت کرده و پس از مدتی با قیمت بسیار بالایی پیشنهاد فروش آن را به شما بدهند. شما نیز به دلایل مختلفی مجبور هستید تا دامنه ir خود را ثبت کنید و ضرر خواهید کرد.
حتی اگر نگاه شما به کسب و کارتان بلند مدت است بهتر است در همان ابتدا سایر پسوندهای معتبر مثل net. و org. و biz را نیز ثبت کنید.
صبر و حوصله به خرج دهید:
از آنجا که عوض کردن دامنه بعد از راه اندازی یک کسب و کار، کار بسیار پر خطر و پر هزینه ای خواهد بود پس بهتر است در ابتدای مسیر و انتخاب دامنه صبر و حوصله به خرج داده و عجله نکنید. انتخاب دامنه دقیقا مثل انتخاب نام برای فرزند است و باید روی حساب و کتاب خاصی انجام شود پس در این انتخاب عجله نکنید.
خود را محدود نکنید:
بعضی از دامنهها زمینه کاری شما را در آینده محدود خواهند کرد. به عنوان مثال اگر قصد راه اندازی یک وبسایت لوازم جانبی موبایل را دارید سعی کنید عبارتی مناسب با لوازم جانبی برای سایت خود انتخاب کنید تا اینکه عبارتی برای لوازم جانبی موبایل. چرا که شاید شما در آینده و با گسترش کار خود قصد فروش لوازم جانبی سایر وسایل را داشته باشید و نام دامنه شما این کار را برای شما سخت خواهد کرد. پس در همان ابتدای کار در انتخاب دامنه سعی کنید اسمی را انتخاب کنید که شما را محدود نکرده و بازه بیشتری را در بر بگیرد.
استفاده از ابزار برای پیدا کردن دامین:
یکی از راههایی که میتوان برای ثبت و انتخاب دامنه از آن استفاه کرد استفاده از ابزارها و سایتهای آنلاینی است که به شما کمک میکنند.
هرچند این وبسایتها بیشتر برای زبان انگلیسی و دامنههای انگلیسی کاربرد دارند ولی باز هم میتوان از آنها برای ثبت دامنه کمک و ایده گرفت.
این ابزار ثبت بودن یا نبودن دامنه های انتخاب شما را مشخص کرده و پیشنهادهای مرتبطی نیز به شما ارائه میکند.
این ابزار نیز در صورت ثبت بودن نام دامنه انتخاب شما کلماتی ترکیبی و مرتبط با کلمه وارد شده توسط شما پیشنهاد میدهد.
نوید صادقی∝