Filters
Close

کارهای 30 روز اول، برای رسیدن به اولین سفارش‌ها

کارهای 30 روز اول، برای رسیدن به اولین سفارش‌ها

 

 

کارهای 30 روز اول، برای رسیدن به اولین سفارش‌ها

اگر این مطلب رو مطالعه می‌کنید، به این معناست که شما فروشگاه خود را راه اندازی کرده‌اید و به دنبال دریافت ترافیک و اولین سفارش‌ها هستید. در ادامه قدم‌هایی که باید برای رسیدن به اهداف اولیه خود در فروش اینترنتی بردارید را به شما خواهیم گفت. پس در ۳۰ روز آینده بر روی مواردی که در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم تمرکز کنید تا به موفقیت برسید.

تا اینجا توانستید که فروشگاه خود را ایجاد کرده و آماده فروش هستید. پیشنهاد می‌کنیم که حالا وسواس را کنار گذاشته و بر روی بالا بردن ترافیک فروشگاه اینترنتی خود تمرکز کنید.

ابتدا لازم است که از کانال‌های رایگان و ساده برای این کار استفاده کنیم، قبل از اینکه به سمت کانال‌هایی بروید که هزینه‌دار و زمان‌بر هستند. اگر هر کدام از این کانال‌ها برای کسب و کار شما جواب ندادند آن‌ها را رها کنید و ادامه ندهید . احتمالا آن‌ کانال برای کالای شما طراحی نشدند، مثلا برای کالاهای خاص دیوار محیط مناسبی برای تبلیغ نیست.

نکته: پیشنهاد می‌شود که گوگل ‌آنالیتیکس (google analytics) خود را تنظیم و فعال کنید تا نگاهتان به ترافیک ورودی باشد تا بتوانید آن را تحلیل کنید و کانال‌های مناسب را بشناسید.

۱) منابع ترافیک رایگان: اول میوه‌های پایینی را بچینید

قبل از شروع خوب است که به این موارد دقت کنید:

  • به کسانی که از فروشگاه شما دیدن میکنند کد تخفیفی اختصاص دهید تا جذب شوند.
  • در قسمت پروفایل (bio) شبکه‌های اجتماعی خود (اینستاگرام، فیسبوک، تلگرام، توییتر، لینکدین و …) فروشگاه خود را معرفی کنید. هر جایی که شما در اینترنت حضور دارید توانایی ایجاد ترافیک اولیه وب‌سایت شما را دارد.
  • حواستان باشد که یک گروه مخاطب را با محتوایی ضعیف بارها مورد خطاب قرار ندهید، در این صورت شما اصطلاحا پیام اسپم (spam) برای آن‌ها ارسال می‌کنید.

با کانال‌های شخصی خود شروع کنید:

  • فروشگاه و کالا‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی خودتون نظیر اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، تلگرام و … به اشتراک بگذارید تا دوستان و نزدیکان شما در جریان کارهای فروشگاه قرار بگیرند.
  • از آشنایان و دوستان بخواهید که پست‌های شما در این رابطه را با بقیه به اشتراک بگذارند تا حلقه افرادی که مورد هدف قرار میدهید بزرگ‌تر شود. آن‌ها حتما نباید خرید کنند تا پشتیبانی خود را نشان دهند!
  • خرید‌هایی که از این راه بدست میاد الزاما نشان‌دهنده تایید موفقیت شما نیست و تنها زمانی شما به موفقیت رسیده‌اید که به مشتریانی برسید که به شما اعتماد کرده و تکرارپذیر خرید کنند. مشتریان اولیه‌ای که از این مسیر سمت شما آمده‌اند، برای دریافت بازخورد فوق‌العاده اند.

پیشنهاد می‌شود به: این روش برای کسانی که شبکه قوی دارند و اصطلاحا فالوور زیادی دارند بسیار مناسب است.

ایجاد پست در فروم‌ها و گروه‌ها

  • فروم‌ها سایت‌ها یا اپلیکیشن‌هایی هستند که افراد در آن‌ها عضو شده و میتواند در شاخه‌های مختلفی که مدیر تعریف کرده مطلبی را پست کنند و بقیه آن را دیده و میتوانند در مورد آن صحبت کنند. معمولا فروم‌ها مربوط به حوزه‌ای خاص هستند. شما میتوانید فروم‌هایی که مربوط به حوزه فعالیت شما هستند و یا فروم‌های عمومی را پیدا کرده و کالاها یا فروشگاه خود را در آن‌ها معرفی کنید. اگر در فروم‌ها فعال باشید احتمالا جواب بهتری خواهید گرفت.
  • گروه‌های پیام‌رسان‌ها هم برای به اشتراک گذاری کالاها و معرفی فروشگاه شما بسیار مهم هستند. در این روش نیز حواستان باشد که حتما با کد تخفیف به شما کمک خواهد کرد که بهتر جواب بگیرید.

پیشنهاد می‌شود به: اگر آدم فعالی در گروه‌های تلگرامی و یا فروم‌ها هستید این روش بسیار کارا خواهد بود.

کانال‌های تبلیغاتی رایگان

حتما شما هم با سایت‌هایی نظیر دیوار، شیپور و … آشنا هستید. شاید این سایت‌ها ماهیتشان تبلیغات کالا نباشد اما یکی روش‌های بسیار موثر برای تبلیغ کالا و فروشگاه شما خواهند بود. برخی از سایت نیازمندی و همچنین معرفی هم می‌توانند گزینه‌های خوبی برای این کار باشند.

۲) تبلیغات هیزینه‌دار (راه حل مناسب برای افزایش ترافیک سریع)

تبلیغات بنری

این تبلیغات در واقع همان بنر‌های تبلیغاتی است که در وب‌سایت مشاهده می‌کنید.

  • یکی از روش‌های تبلیغات بنری این است که با خود وب‌سایت وارد مذاکره شوید و آن‌ها معمولا برای جایگاه‌های مختلف خود هزینه‌ای در ازای محدوده زمانی خاص (معمولا یکماهه) طلب می‌کنند. این روش در ابتدا ورودی خوبی خواهد داشت و هرچه بگذرد افت ورودی خواهید داشت.
  • روش دیگر تبلیغات بنری، تبلیغاتی است که به اصطلاح کلیک یا بر حسب بازدید معرفی می‌شود. در این روش که برخی آژانس‌های تبلیغاتی آن را اجرا میکنند پنلی در اختیار شما قرار داده می‌شود که از طریق ‌آن ‌می‌توانید با اعمال محدودیت‌هایی بنر‌های خود را در سایز‌های مختلف و در سایت‌های متعددی به نمایش بگذارید. بر اساس انتخاب شما بودجه شما به صورت کلیکی و یا بر اساس میزان بازدید کسر خواهد شد. بر اساس تجربه کاربران مارکت برتر این روش هزینه کمتری نسبت به روش اول دارد ولی کیفیت کاربران ورودی نیز پایین‌تر است.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی دو روش کلی وجود دارد

  • در روش اول خود شبکه تبلیغات شما را نمایش می‌دهد. این روش را احتمالا در توییتر و یا اینستاگرام دیده‌اید. در اینستاگرام این پست‌ها با لیبل sponsored نمایش داده ‌می‌شوند.
  • مشکلی که این پست‌ها دارند این است که به دلایل مختلف در ایران به راحتی نمی‌توان از آن‌ها بهره برد و به همین دلیل خیلی مورد استفاده قرار نمیگیرد.
  • در روش دوم افراد و برند‌ها با مدیران صفحات دیگر وارد گفت‌و‌گو شده و پستی را با پرداخت هزینه در صفحه آن‌ها قرار می‌دهند. این روش در ایران بسیار مرسوم است. 

تبلیغات در پیام‌رسان‌ها

برای تبلیغ در تلگرام، واتس‌اپ، سروش و … نیز از روش دوم شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود. به دلیل این‌که در پیام‌رسان‌ها امکان درج لینک وجود دارد معمولا بازخورد مناسبی دارند، اما بسیار مهم است که کانال‌ مناسبی را انتخاب کرده باشیم و اعضای واقعی فعالی داشته باشد.

نکته: فیلتر شدن تلگرام تاثیر بسیار زیادی بر روی این میزان اثربخشی تبلیغات در آن گذاشته است.

۳) توسعه: با مخاطبین ارتباط بگیرید

نکته: هر وقت دارید کار خودتان رو به مخاطب ارائه میدید باید از خودتان بپرسید چه چیزی در این برای آن‌ها وجود دارد؟

به بلاگ‌ها بسپارید

منتشران همیشه به دنبال محتوا و داستان تازه برای انتشار می‌گردند.

طوری ارائه خودتان را آماده کنید، که داستان یا کالای بسیار جذابی برای مخاطب بلاگ یا انتشارات به حساب بیاید.

به دنبال منتشرکنندگانی بگردید که مخاطبین آن‌ها و خریداران شما، جامعه هدف یکسانی هستند و به آن‌ها پیشنهادات مختلفی بدهید. پیشنهاد مطلب مهمان، دریافت رایگان و بررسی کالای شما و یا یک خبر اختصاصی را به آن‌ها بدهید.

ارائه شما فقط نباید نویسنده و یا منتشر کننده مطلب را جذب کند بلکه باید مخاطبین را نیز جذب کند.

شرکای استراتژیک انتخاب کنید

شرکای تجاری راه بسیار خوبی است تا کالاهای شما در مقابل مشتریان کسب و کار دیگری قرار بگیرد.

کلید اصلی این است که شما کسانی را انتخاب کنید که اولا رقیب بلقوه شما نباشند و ثانیا از نظر ذهنی برندی شبیه به شما داشته باشند. در نتیجه شما به کسانی نمایش داده می‌شوید که احتمالا از کار شما نیز خوششان می‌آید.

بعضی وقت‌ها اگر خوش شانس باشید میتوانید موارد زیر را با شرکای تجاری خود اجرا کنید:

  • مسابقه‌ای برگزار کنید و از کالاهای خود جایزه دهید.
  • بسته بندی از محصولات شما و یا نمونه‌ای از محصول شما همراه با کالاهای‌ شریک شما
  • اسپانسر رویداد شدن.

با اینفلوئنسرها همکاری کنید

شما می‌توانید از افراد تاثیرگذار (مخصوصا کسانی که در زمینه خاص کالا‌های شما تولید محتوا می‌کنند) استفاده کنید تا با تولید محتوایی در مورد محصولات شما مخاطبین بلقوه خود را مورد هدف قرار دهند.

تاثیرگذاران در همه کانال‌ها هستند. از آپارات بگیرید تا اینستاگرام. معمولا در هر کانالی که باشند میتوانید از طریق همان کانال با آن‌ها ارتباط بگیرید و از هزینه‌های این کار با خبر شوید.

این روش برای کسانی که در زمینه فشن و استایل کار می‌کنند بسیار مناسب است.

 
 
 
بازاریابی چریکی (Guerrila Marketing)

شما نیازی نیست که همه ترافیک سایت خود را به صورت آنلاین دریافت کنید. اگر برای فروش اول خود در حال تقلا کردن هستید روش‌های آفلاین را نیز برای شناساندن کالای خود استفاده کنید.

به طور مثال اگر لباس سگ میفروشید به محل‌هایی که افراد برای گردش با سگ خود انتخاب میکنند رفته و سایت خود را معرفی کنید.

اگر میتوانید نمونه‌ای از کالای خود داشته باشید، آن را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهید و یا غرفه‌ای در جایی اجاره کنید.

بازایابی چریکی ترکیبی از خلاقیت و حوصله است، ولی شما در آن قرار نیست کار پیچید‌ه‌ای انجام دهید، بلکه قرار است به یک نفر در دنیای آفلاین بگویید که وب سایت من نگاه کن و او را تبدیل به ترافیک آنلاین کنید.

مناسب برای کسانی که بازار آفلاینی دارند و یا مشتریان آن‌ها در محل یا مکان‌هایی در کنار هم جمع می شوند.

تحلیل و بررسی کنید: در طول زمان بهتر خواهید شد

امیدواریم با این مطالب ذکر شده و تاکتیک‌هایی که به کار میبرید بتوانید ترافیک فروشگاه خود را روز به روز افزایش دهید و حتی به سفارش برسید.

این چالش به این معناست که شما باید یک چرخه تکرار پذیر دریافت بازخورد داشته باشید. شما باید ترافیک خود را به عنوان یک شاخص همیشه مد نظر داشته باشید و سعی بر افزایش همیشگی أن داشته باشید.

حال شما باید با رصد کردن داشبورد‌های تحلیلی خود (نظیر گوگل آنالیتیکس) و همچنین بازخورد خریداران مشکلات را تشیص داده و در صدد رفع آن‌ها باشید.

در این بررسی‌ها ممکن است هر کدام از اتفاق‌های زیر برای شما رخ دهد:

  • اگر bounce rate (افراد به سایت شما می‌آیند و سریعا آن را ترک می‌کنند) بالایی دارید به این معناست که یا ترافیک مناسب و با کیفیتی سمت سایت نفرستاده‌اید. و یا سرعت بالا آمدن سایت شما زیاد است.
  • اگر هیچ بازدید کنند‌ه‌ای کالایی به سبد خرید خود اضافه نمیکند یعنی شما کالای مناسب با بازار ندارید. و یا آن‌ها اعتماد لازم به فروشگاه شما را ندارند.
  • اگر تعداد زیادی سبد ساخته شده دارید که به سفارش ختم نشده یعنی روش‌ها و قیمت‌های ارسال شما مناسب نیستند.

بر اساس تجربه به این نتیجه رسیده‌ایم که این روش‌ها بهترین‌ها برای رسیدن به فروش اولیه هستند. اگر روش‌های دیگری مد نظر شماست و از آن‌ها جواب گرفته‌اید، آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

نویسنده: نوید صادقی

 

نظر خود را بیان کنید
*
فقط کاربران عضو می توانند نظر بدهند