Filters
Close

5 نکته ی مهمی که بعد از طراحی فروشگاهی اینترنتی باید بدانید (بخش دوم)

 

 

 

 

 

در مقاله ی قبل نکات مهمی که باید قبل از ساخت فروشگاه اینترنتی به آن توجه کرد را خدمتتان توضیح دادم و دی این مقاله قصد دارم نکات کلیدی و مهم بعد از ساختن فروشگاه اینترنتی را برایتان توضیح دهم.

۱)دسته بندی فروشگاه و معرفی محصولات باید کامل و شفاف باشد

دسته بندی محصولات فروشگاه اینترنتی

دسته بندی مثل فهرست گذاری کتاب می باشد. کتابی با د فصل را فرض کنید که فهرست آن اینگونه باشد:

فصل اول ............................ صفحه 12

فصل دوم ........................... صفحه 35

فصل سوم .......................... صفحه 54

.

.

.

فصل دهم .......................... صفحه 265

این نوع فهرست بود و نبودش زیاد تفاوتی ندارد و شما را برای پیدا کردن مطالب در کتاب هیچ گونه کمکی نخواهد کرد،دسته بندی سایت هم همینگونه می باشد عنوان هایی مثل «دسته اول»،«دسته دوم» و ... به بازدیدکننده شما کمکی نخواهد کرد.

سعی کنید کالاهای فروشگاهتان را به گونه ای صحیح دسته بندی کنید، عنوانی انتخاب کنید که مشتریان در موتور های جستجو آن را بیشتر جستجو می کنند، اگر در کار فروش محصولات چینی هستید برای محصولات شکلات خوری عنوان «دسته شکلات خوری» مناسب نیست در عوض خود کلمه ی «شکلات خوری» مناسب است.در یکی از سایت های موفق دیدم که در چنین حالتی عنوان«خرید شکلات خوری» را انتخاب کرده بود. نمیدانم تا چه حد در سئو تاثیر مثبت دارد ولی نیاز نیست خیلی هم سخت بگیرید. فقط همین نکته را بدانید که عنوان های دسته ها را واضح و شفاف بگذارید و اگر محصولات آن دسته قابل تفکیک هستند دوباره به همین منوال نام گذاری کنید.

در دسته بندی محصولات تا می توانید روی کمک تیم پشتیبانی فروشگاه ساز مارکت برتر حساب باز کنید

معرفی محصولات در فروشگاه اینترنتی

معرفی محصول باید به گونه ای باشد که مشتری شما مجاب شود به خریدن.چگونه؟

یادتان باشد کپی کردن محتوا وب سایت شما را خراب می کند، موفقیت یک امر طولانی مدت است، سعی کنید به خودتان بباورانید که موفقیت یک شبه بدست نمی آید، به این دلیل این جمله را برای چندمین بار تکرار کردم که موتور های جستجو قادرند کپی بودن مطالب سایت شما را به راحتی تشخیص دهند و شما را پنالتی کنند.

حتی اگر نوشتنتان خوب نیست باز هم من پیشنهاد می کنم خودتان شروع کنید به نوشتن. آنقدر تولید محتوا مهم هست که ارزش دارد برای معرفی صحیح محصولاتتان نویسنده بگیرید.اگر هم می خواهید یکی از استارت آپ هایی که در معرفی محصول خوب کار کرده اند را ببینید به  و از نوع نوشتنشان ایده بگیرید.

از تاثیر عکس بر فروش اینترنتی اصلا غافل نباشد. عکس ها غوغا می کنند، بهترین محصول با عکاسی بد، در دید مشتری تبدیل می شود به جنس بنجل، و همچنین بر عکس آن هم صادق است.

مشخصات محصول را به صورت کامل لیست کنید. شما محصولتان را کامل می شناسید و شاید نیازی نبینید به اینکه به صورت ریز و جزئی همه ی مشخصات را توضیح بدهید ولی مشتری ها دوست دارند ریز ترین مشخصات کالا را هم بدانند.

کاری کنید که مشتری اگر نخواهد محصول را بخرد ولی باز هم در صفحه ی محصول بماند. به زبان ساده سعی کنید در مورد محصولاتی که ارائه می دهید مرجع باشید(هر چه بازدید کننده بیشتر در سایت شما بماند، رتبه سایت شما بیشتر می شود)

از خریدارانتان در خواست کنید در مورد محصول نظر بدهند.

نکته ی آخر اینکه از نوشتن خسته نشوید و دائم محصولات را بروز رسانی کنید.

2)استفاده موثر از وبلاگ

محصولات فروشگاه شما یک تعداد محدود می باشد، حتی اگر دیجی کالا باشید نیاز است وبلاگ خوب و پر بازدیدی داشته باشید.

وبلاگ برای فروشگاه های کم محصول یک نیاز حیاتی می باشد، سعی کنید دائم در وبلاگتان نوشته های خوب و مفیدی که ارزش خواندن دارد را منتشر کنید، موتور های جستجو بر روی نظم حساسیت دارند و بعد از مدتی با نظم انتشار شما آنها خود را تطبیق می دهند، حد اقل روزانه یک نوشته در وبلاگتان منتشر کنید.

نوشته های وبلاگ برای شما نوعی بازار یابی را انجام می دهند که به آن شیوه ی بازار یابی درون گرا می گویند، نوشته های شما باید در حولی کلمات کلیدی فروشگاه شما بچرخد،‌ خیلی از موضوع فروشگاه تان دور نشوید، مثلا اگر در حوزه صنایع دستی فعالیت دارید، نوشته های وبلاگ می تواند آموزش ساخت برخی از صنایع دستی، مقایسه ای بین چند محصول، معرفی مفصل یک محصول به صورت کامل و جامع از تاریخچه تا نحوه ی استفاده، بررسی آثار پزشکی استفاده از فلان محصول و خلاصه دور و بر موضوع فروشگاه تان پرسه بزنید.همچنین سعی کنید به گونه ای زیرکانه کاربر را با محصولت سایت بیشتر آشنا کنید و به محصولاتتان لینک(دوفالو) بزنید.

خلاصه کلام اینکه وبلاگتان را به طور منظم بروز رسانی کنید.

3)تبلیغات و بک لینک سازی در سایت های معتبر

همه ی کار هایی که تا الان انجام دادید یک قسمت داستان فروش اینترنتی می باشد و تبلیغات قسمت مهم تر؟

چکار کنیم تا مردم به فروشگاه ما سر بزنند؟دو راه دارید یکی اینکه آدرس فروشگاه تان را به مردم معرفی کنید و راه دوم اینکه کاری کنید که مردم از طریق موتور های جستجو با شما آشنا شوند، البته راه سوم هم هست و آن ترکیب این دو راه است.

کلا هر چیزی که برای مشهور شدن در وب نیاز هست با مشهور شدن در بازار سنتی متفاوت است.یادتان باشد اکثر مردم متاسفانه یا خوشبختانه از گوگل برای جستجو استفاده می کنند.پس شما هم به نوعی مجبور هستید با گوگل جلو بروید.

یک نکته اینجا هست و آن اینست که سعی کنید مشتری های معمولیتان هم با تلفن سفارشاتشان را به شما اعلام می کنند را متقاعد کنید که از طریق سایت به شما سفارش دهند(این کار تاثیر خاص خودش را دارد)هم چنین بخواهید نظر بدهند.

خب تبلیغات سنتی راخودتان بلد هستید ولی تبلیغات مدرن را برایتان توضیح میدهم.

رپورتاژ آگهی

تا حالا شاید زیاد دیده اید که سایت های پربازدید در یک مقاله شروع کرده اند به تعریف و تمجید یک سایت و خواننده را ترغیب می کنند که از آن سایت استفاده کندبه این کار رپورتاژ آگهی می گویند. کلی بنگاه برای واسطه گری رپورتاژ آگهی به وجود آمده اند که یکی از آنها راش وب می باشد.احساس میکنم سایت خوبی برای سفارش رپورتاژ می باشد.

خرید تبلیغات

خریدن تبلیغات یک روش رایج است، فقط حواستان باشد قبل از اقدام حتما با یک متخصص صحبت کنید، البته اگر در گوگل هم جستجو کنید کلی مطالب خوب و مفید می توانید پیدا کنید.

بک لینک سازی

بک لینک سازی کار مهمی است، البته به شرطی که حواستان باشد از سایت های کم ارزش بک لینک نگیرید.گوگل بررسی می کند و وقتی می بیند که سایت شما از سایتهای زیادی بک لینک دوفالو دارد به این نتیجه می رسد که سایت شما معتبر است.باز هم عرض میکنم حواستان باشد که با احتیاط عمل کنید و برای رسیدن به صفحه ی اول گوگل دست به هر کاری نزنید، کامل طبیعی رشد کنید.

بهترین نوع تبلیغات، تبلیغات سینه به سینه است یعنی کاری کنید مشتری شما راضی باشد.چون وقتی مشتری راضی باشد خودش به افرادی که به محصولات شما نیاز داشته باشند تجربه خرید از فروشگاه شما را خواهد گفت، و آن موقع است که به جای بازدید کننده ی معمولی، یک خریدار از فروشگاه شما بازدید خواهد کرد.

4)استفاده ی معقول و صحیح از ظرفیت شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی یک ظرفیت بی نظیر برای تبلیغات هستند، فقط حواستان باشد به قید و شرط اعتماد نکنید. شما می توانید کسب و کارتان را به طور کامل در اینستاگرام و تلگرام داشته باشد ولی به چند نکته فکر کنید که در شبکه های اجتماعی برای مشتریان امکان پرداخت اینترنتی وجود ندارد ولی در فروشگاه اینترنتی وجود دارد،شبکه های اجتماعی دستخوش تغییر و تحول هستند و اگر روزی از دسترس مخاطبان شما خارج شوند شما تمام مشتریان خود را از دست داده اید.

بهترین راه این است که به صورت مکمل از شبکه های اجتماعی و فروشگاه اینترنتی استفاده کنید، یعنی فروشگاه شما بر روی وب مرجع اصلی باشد.و هر مشتری از هر جا که جذب شود او را هدایت کنید به سایتتان.

چون سایت شما مرجع می باشد و تمام شبکه های اجتماعی کمک کار سایت هستند.بنظرم حتی اگر کانال ها و پیج های شما در شبکه های اجتماعی بازدید کنندگان زیادی دارد، باز هم حواستان باشد و از اهمیت داشتن فروشگاه اینترنتی غافل نشوید.چون مشتری شما وقتی قرار است مبلغی برای یک کالا واریز کند، اگر پرداخت اینترنتی انجام دهد خیالش راحت تر از کارت به کارت می باشد.

شما یک دفعه کالاهایتان را به صورت دقیق و مو به مو توضیح دهید و بعد همان کالا ها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.و سعی کنید مشتریانتان را به سمت فروشگاه تان بفرستید.

اگر در گوگل جستجو کنید روش های مختلف جذب مخاطب از طریق شبکه های اجتماعی رامی توانید بیاموزید.

5)چگونه مشتریانمان را به مشتری وفادار تبدیل کنیم؟

ساده ترین پاسخی که می توان به این پرسش گفت این است:«با مشتریانتان آن گونه بر خورد کنید که دوست دارید با شما برخورد شود».

شما علاوه بر فروشنده ی اینترنتی بودن مشتری اینترنتی هستید.خوب بررسی کنید و ببینید که چه چیز هایی برای شما مهم هستند. همانها برای مشتریان شما هم مهم است.

  • عکس های با کیفیت و اختصاصی شما از محصول
  • توضیحات کامل و جامع از محصولتان
  • پاسخ به نظرات کاربران(این پاسخ ها به قدری مهم هستند که بعضی ها عمدا با حساب ناشناس دیدگاه هایی می نویسند و با حساب مدیریتی به آنها پاسخ می دهند)
  • ضمانت بازگشت وجه(البته بستگی به نوع کسب وکارتان دارد)
  • استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی به جای کارت به کارت
  • فروشگاه شما پروفایل مشتریان داشته باشد و مشتری وضعیت سفارشاتش را بتواند ببیند
  • نوع بسته بندی مرسوله و گذاشتن کاتالوگ محصولاتتان به همراه محصول
  • گذاشتن یک هدیه ی کوچک در مرسوله
  • ارسال پیامک تایید سفارش
  • تماس تلفنی بعد رسیدن مرسوله بدست مشتری و یک صحبت صمیمی با مشتری
  • مشتریان ناراضی را به خوبی و خوش رویی مدیریت کنید و در جهت کسب رضایت آنها و رفع مشکلشان تلاش کنید

و در کل هر کاری که میتوانید برای مشتریانتان انجام دهید تا از خرید تجربه ی خوبی داشته باشند

یادتان نرود «مشتری» همان فرشته ی نجات شما می باشد.حواستان به فرشته ها باشد:)

امیدوارم این مقاله برایتان مفید باشد، خوشحال می شوم اگر در قسمت دیدگاه ها، نظرات و سوالاتتان را مطرح کنید.

 

 

 

 

نویسنده : نوید صادقی

 

 

 

 

نظر خود را بیان کنید
*
فقط کاربران عضو می توانند نظر بدهند